Ağız kanseri riskini arttıran şeyler nelerdir?

Ağız bölgesinde oluşan iyi huylu yada kötü huylu kanserlerin birçok etkeni vardır. İlk başta karşımıza çıkan etken strestir. Genelde çok stresli hastalarda ortaya çıkıyor. Ağız kanserinin tam olarak nedeni şudur diyememekle birlikte bu riski arttıran bazı faktörler vardır. Her kanser türünde olduğu gibi ağız kanserinde de erken teşhis çok kritik. Ağız kanserinin ilk aşamasında ağrı ile belirti gibi bir durum söz konusu değil. Hastalık ilerledikçe, ağrı şikâyeti başlıyor. Bu nedenle ağrı olmasa da en ufak bir değişiklikte diş hekimliğine başvurulması son derece önemli.

Ağız kanserleri, dudaktaki veya ağızdaki hücrelerin, DNA’larında değişiklikler (mutasyonlar) meydana gelir. Bir hücrenin DNA’sı, bir hücreye ne yapacağını söyleyen talimatları içerir. Mutasyon değişiklikleri, hücrelerin büyümeye devam etmelerini ve sağlıklı hücrelerin ne zaman öleceğini bölmelerini söyler. Biriken anormal ağız kanseri hücreleri, bir tümör oluşturabilir. Zamanla ağzın içine ve baş ve boynun diğer bölgelerine veya vücudun diğer bölümlerine yayılabilirler.Ağız kanserleri en sık dudaklarınızı ve ağzınızın içini kaplayan düz, ince hücrelerde (skuamöz hücreler) başlar. Çoğu ağız kanser, skuamöz hücreli karsinomlardır.

Ağız kanserine yol açan skuamöz hücrelerde mutasyonlara neyin neden olduğu açık değildir. Ancak doktorlar ağız kanseri riskini artırabilecek faktörleri belirlediler.Günümüzde ağız kanserinin teşhisini yapabilmek çok basit olan mavi ışık teknolojisi kullanılıyor. Böylece hastalığın teşhisi erken aşamada yapılabiliyor, kanser başlangıç aşamasında olsa bile tedavi aşaması kolaylaşıyor. Kanser vücudun diğer bölgelerine sıçramadan tedavi gerçekleştiriliyor. Kanser yayıldıkça hem hayati risk artıyor, hem de tedavi süreci oldukça güçleşiyor. Bu kanser türünün erken teşhisi, ağzın beyin gibi hayati bölgelere yakın olmasından dolayı da çok önemli.

Ağız kanseri riskinizi artırabilecek faktörler şunlardır:

• Aşırı derecede sigara kullanımı
  • Aşırı alkol kullanımı
  • Stresli bir yaşam
  • Ağız hijyeninin iyi olmaması
  • Beslenmenin ve uyku düzeninin iyi olmaması
  • Bağışıklık sistemindeki düşüklükler
  • Genetik yatkınlık
  • Ağız kanserleri çoğunlukla 45 yaşın üzerinde ortaya çıkıyor
  • Dudaklarınıza aşırı güneş maruziyet

Teşhis konulduktan sonra, uzmanlardan oluşan bir ekip (ağız cerrahı ve diş hekimi dahil) her bir hastanın ihtiyaçlarına uygun bir tedavi planını geliştirir. Genellikle ameliyat gereklidir, ardından da radyasyon ve kemoterapi uygulanır. Bu terapilerin ağızda neden olabileceği değişikliklere aşina olan bir diş hekimine başvurmak önemlidir.