Ağız kuruluğu hakkında bilinmeyenler

Ağız kuruluğu sadece dişlerin sağlığı değil genel sağlığımızla ilgili de birçok sebep,etken verebilir. Ağız kurulukları ağız içinde tükürük salgılamasının işlevinin azalması ile ortaya çıkar. Bu tükürük salgılarının azalması ile nemsiz bir zemin oluşur. Nemsiz ağızda da kuruluk meydana gelir. Bu kuruluklar ilaçlardan da kaynaklanabilir. Bu ilaçlar ağrı kesiciler ve depresyon ilaçları olarak örneklendirilebilir. Ağız kuruluğunu ortaya çıkaran en hızlı etkenlerden biri de şekerdir. Ağızdaki metal tadı ve sürekli su içme isteği doğrultusunda hastaların şeker testi yaptırması gerekebilir. Tükürüğün ağız içerisinde bir çok görevi vardır. Bunu sindirim ve dişleri koruma olarak gösterebiliriz. Ağız kurulukları farklı önemli hastalıklarında alarmını verebilir. Bu yüzden uzman bir diş hekimine muayene olmanız gereklidir. Bu muayeneler sizi her türlü riskten koruyacaktır.Ağız kuruluğunun nedenlerine bir kaç örnek verebiliriz. Bunlara; bir veya birden fazla ilaç kullanımları, süregelen kronik hastalıklar veya kanser tedavileri olarak örnek verebiliriz.

Ağız kurulukları belirtileri sıklıkla kendini gösterecektir. Bu belirtileri kendinizde görüyorsanız mutlaka en yakın zamanlı muayene olunuz. Belirtiler ağız içinde nemsizlik ile kendini gösterecektir. Ağız içinin kuru olması ve tükürüğün miktarının azalması ağızda koku yapabilir. Bu kokular gün içerisinde sosyal yaşantınızda sorunlar yaşatabilir. Günlük yaşamınızda bu sorunlar sizi psikolojik anlamda yorabilir. Bir diğer belirti ise dişlerin çürümesi ve yutkunmada güçlük yaşamalar olacaktır. Ağzın  kuruması ve nemin azalması ile daha çok susama hissi yaşayabilirsiniz.Öncelikle kendinizde kuru olan yiyecekleri yemek yemek istediğinizde neden içeceksiz yiyemiyorum, ağzım neden sürekli koruyor veya neden ağzımı sürekli tükürükleme ihtiyacı duyuyorum gibi sorularla karşı karşıya kalıyor musunuz? Bunların cevabı yanıtsa yüksek ihtimalle ağız kuruluğu sorunuyla karşı karşıyasınız demektir. Bu durumda tükürük akış oranınızın da ölçülmesi gerekmektedir. Belirli sürelerle çiğneme oranınıza bakılacaktır.

Bu hastalıkta, bilemediğimiz nedenlerden dolayı dış salgı bezlerine bağışıklık sistemi tarafından oluşturulan bir iltihaplanma söz konusudur. Bu iltihaplanma sonucunda, başta tükürük ve gözyaşı bezleri olmak üzere birçok dış salgı bezinde zaman içinde fonksiyon kaybı gelişir. Bu hastalık, tek başına olabildiği gibi başta romatoid artrit ve Sistemik Lupus (SLE) olmak üzere diğer otoimmün hastalıklara eşlik edebilir.Bu hastalarda hedef öncelikle dış salgı bezleridir. Tükürük bezleri, gözyaşı bezleri, ter bezleri, genital organlardaki dış salgı bezleri, pankreasın dış salgı bölümü gibi yerlerde gelişen iltihap sonucu oradaki bezlerin görevlerinde aksamalar başlar.

BU BELİRTİLERİ CİDDİYE ALIN!

Ağızda şiddetli kuruluk
 Çiğneme, yutma ve konuşmada güçlük oluyor.
 Gözlerde kuruluğa bağlı kızarıklık, yanma, kaşıntı ve ışığa aşırı hassasiyet
 Halsizlik ve eklem ağrıları
 Soğuk hassasiyeti ve soğukta parmak uçlarında beyazlama ve morarma gibi renk değişiklikleri
 Kuru bir öksürük ve boğazda gıcık hissi